Forandringspsykologi i praksis

Forsvar, angst og følelser i forandringsprocessen
Der vil ofte være en masse følelser og bekymringer på spil, når en afdeling eller en hel virksomhed skal forandre den måde, den arbejder på. Der kan være forventningsglæde, begejstring og utålmodighed men også angst, forventningspres, utilstrækkelighed, jalousi, skyld, sorg mv. Det er helt almindeligt og menneskeligt for eksempel at være nervøs for om man kan slå til i en ny rolle, som man endnu ikke kender til. Det kan være svært at overskue. Rationelt vurderet har man klaret sig godt tidligere, men nu i den nye rolle, hvad siger tidligere ligemænd til det? Den slags kan skabe utryghed.

Der intet mærkeligt i, at vi ofte ikke får taget hånd om følelser i forandringsprocessen. Værktøjer i Lean og andre metoder er rationelle størrelser, der appellerer til den rationelle side i os mennesker, og den slags er vi trænet i at forholde os til i uddannelsessystemet. Vi er derimod ikke trænet i at forholde os til de mere irrationelle dele af mennesker, og det er ikke spor underligt, at vi overser den rolle, som følelserne spiller, når der skal skabes forandringer.

Bekymringslisten
En af metoderne går ud på at etablere en bekymringsliste eller tavle, hvor alle involverede får mulighed for at få listet de bekymringer, der nu kan være på spil. Erfaringerne viser, at det kan være svært for medarbejdere og ledere at komme i gang med at åbne op og sætte ord på bekymringerne, men at det som regel blot kræver lidt tid og tålmodighed, før der bliver lukket op for posen. Det kan være bekymringslisten skal på agendaen på to eller tre møder eller workshops. På den måde kan der ske en gradvis tilvænning.

Historien, sproget og kulturen
Ved at lægge vægt på story telling og kulturudvikling frem for at nå et givet, konkret mål, er der større chance for at opnå det ønskede langvarige mål. Den nyeste forskning fra flere danske universiteter viser, hvorledes mange organisationer glemmer hvor vigtigt sproget er for fastholdelse eller ødelæggelse af forandringsprojekter. Hos BTP tilbyder vi rådgivning, kurser og coaching i  Forandringspsykologi, Storytelling og kulturudvikling -  som hjælper jeres organisation til at finde og forstå de historier og forandringsmekanismer, der udspiller sig i netop jeres organisation. Vi giver jer værktøjer til at arbejde med sproget og kulturen, som en stærk faktor i enhver forandringsproces. 

Konsekvensen er en mere nænsom proces
Konsekvensen er, at forandringsprocessen som regel vil tage lidt længere tid i startfasen. Men det er en investering, som kommer mangefold igen på længere sigt, fordi der er tale om at håndtere barriererne i opløbet, inden de vokser sig store og uoverskuelige. Effekten i sidste ende er en hurtigere forandring og en mere varig forbedring.

Søg mere inspiration omkring dette emne i vores videnscenter og book et opstartsmøde herom med en af vores konsulenter. 

Kontakt John

Få yderlige informationer omkring Forandringspsykologi i Praksis

John Vellema
John@btp.dk

BTP Referencer

”Vi er en lille gruppe af involverede, og vi er alle meget engagerede. Bekymringslisten blev hurtigt halveret, og vi følger løbende op på den. Listen har bidraget til hurtigt at skabe tryghed ved forandringsarbejdet og den fremtid, vi går ind i”

Eva Lundberg, Continuous Improvement Manager, Amcor.